tisdag 26 januari 2010

Fåglar och fågelmatning

Är det flera än jag som upplever att "det ena intresset leder till det andra"? Sedan jag för allvar började intressera mig för trädgård har andra intressen tillkommit. Plötsligt är det jätteintressant med väder (trodde aldrig att jag emellanåt skulle kunna önska mig regn, men det gör jag ibland på somrarna nu). Jord, kompost och djur/insekter är också kul helt plötsligt. Just nu är det småfåglar som är det stora intresset. Visst har jag väl alltid tyckt om fåglar (iallafall på håll och när dom inte snor mat från bordet på sommaren). Sedan vi flyttade till hus för ett par år sedan har jag hängt ut talgbollar på vintern, men så mycket mer har det inte varit. Men så plötsligt i vinter kom det....."det stora fågelintresset". Plötsligt kommer jag på mig själv med att surfa på Sveriges Ornitologiska Förenings hemsida, och jag läser allt jag kommer över om småfåglar och vad de tycker om att äta. Så nu har talgbollarna i trädgården utökats med vildfågelfröblandning, jordnötter, solrosfrön, talg och äpplen. Allt detta hänger i syrenerna vid stora altanen (förutom äpplena till koltrasten som ligger på marken), så jag kan följa "underhållningen" från köksfönstret. Och tänk att det plötsligt är jättekul att stå och betrakta småfåglarna som äter i min trädgård. Fågelguiden ligger på fönsterbrädan och så fort jag ser någon jag inte känner igen blir det till att bläddra ivrigt i boken:-)
Till helgen är det dags att räkna småfåglar i trädgården både i Sverige och Norge. Ni hänger väl med? Överlägset vanligast i min trädgård är talgoxe och blåmes, men även koltrasten och nötskrikan är här nästan hela tiden. Mera sällsynta gäster är pilfinken, rödstrupen, nötväckan och stor hackspätt.
Tyvärr lyckas jag inte ta några bra bilder på fåglarna, tror man måste ha en vassare kamera än jag har för att lyckas med det. Så därför får det bli ett blogginlägg utan bilder den här gången:-(

3 kommentarer:

Mia sa...

Jag är urdårlig på fåglar, kanske jag borde köpa mig en fågelbok. Han, mann min, kallar dom för många konstiga saker och undrade i början vad dom heter på svenska, urdumt, jag som ännu inte helt har klart å plassera om en "skjære" är en kråka eller skata, helt enkelt för jag inte vet hur dom ser ut.. så dessvärre blir jag nog inte med och räknar, eller så blir det en liten grå med något gröngult på bröstet.. Jag tycker du är duktig som lär dig.

Elisabeth sa...

Fugler er så fasinerende og følge med på, har en stor glede og intresse av det selv. Ikke minst å se hvordan de velger sin ynglingsmat, noen liker epler, og andre solsikkefrø.
Jeg må jo tillegge at jeg også har en papegøye, så her er det både fugl ute og inne :)

Tusen takk for hilsen i min pelargonblogg , det er fort gjort og bli bitt av den basillen også ;)

AnnCharlotte sa...

Jag vill inte utsätta fåglarna för risken att bli kattmat så jag matar dem inte i vår trädgård ;) men man ser ändå mycket fåglar nu när det är så kallt..