söndag 14 februari 2010

Gulsparv

Igår såg jag för första gång en gulsparv i trädgården. Idag har jag sett fyra till. Tyvärr lyckades jag inte ta några bra bilder på gulsparven. Jag tror nog att jag skulle behöva ett stativ till kameran, nu blir korten otydliga och jag tror det har att göra med att jag nog inte håller kameran helt still. Att korten har tagits genom ett fönster som nog inte är helt rent kanske också bidrar till otydligheten:-)

Så här är "min" gulsparv från igår, otydlig och oskarp - men vacker ändå:-)





Om gulsparven står det följande i Fågelguiden: Gulsparven häckar i odlad bygd, buskmarker, skogsbryn, dungar och hagar, i skogsmark, i gläntor och på hyggen även på hedar och strandängar med enstaka träd och buskar. Gulsparven är övervägande en stannfågel, men många flyttar Nordsjöländerna under vintern och kommer tillbaka i mars/april. På hösten och vinter samlas gulsparvarna i flockar. Gulsparven är vaksam utan att vara direkt skygg. Den tar ofta höjd och sätter sig högt i träd eller i täta buskar.

Till sist; gulsparven tillsammans med en rödhake. Två färgglada och vackra fåglar.



1 kommentar:

AnnCharlotte sa...

Söta är de även om de är lite oskarpa ;)
Kul att studera dem på nära håll.