fredag 16 april 2010

Vårstädning

I helgen rensade jag rabatterna för löv och klippte ner perennerna. Rabattrensningen på våren samt att kratta gräsmattan för gamla löv, kottar och barr är bland mina favoritsysselsättningar i trädgården. Snacka om vårkänsla! Dessutom har jag en benägenhet att så här års kunna förtränga alla "problem" som dyker upp under sommaren. Så här års finns ju (peppar, peppar) inga sniglar (inte som syns än iallafall), inga jobbiga myggor, inget ogräs, inga störtregn som har sönder pionerna tex, ingen mjöldagg, inga bladlöss.....helt enkelt finns det inte så mycket som kan gå fel så här års:-)

Här är några bilder tagna i söndags (tyvärr blev de lite ljusa)

Rabatten på baksidan



Inte så mycket att visa upp just nu kanske, men jag gillar att följa denna rabatten, här går det undan när det väl kommer igång och det händer mycket från vecka till vecka:-)

Gräslöken spirar redan



Det gör även persiljan



Och rabarbern



100 stk av dessa planterade jag i höstas lite överallt i rabatterna



Under kaprifolen planterade jag också lökväxter förra året. Jag minns att alla sorterna var vita, men vad det är för något minns jag då inte (och jag har givetvis lyckats tappa bort mina anteckningar) Skall bli spännande att se vad som blommar här så småningom!



Helleborus Niger



Snödroppar i gräsmattan



Scilla



Och som avslutning en bild på en underbart söt liten stjärtmes som lät mig komma ganska nära innan han flög iväg.

3 kommentarer:

Mia sa...

Vårstöket i trädgården är en höjdare, helt enig i din lista, men lägg till ormar och getingar som ska ha glassen du äter..
Alltid lika spännande att se vad för lökar som kommer, det är ju nästan omöjligt att veta vad det är i början, ok, några går som tulpaner och krokus, men annars.. Blir en vit överraskelse då :)

AnnCharlotte sa...

Så sant...på våren går det bara framåt ;) och det blir bara bättre och bättre.
Ha en bra helg ;)

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Det är något visst med att få börja påta i jorden och städa bort gammalt fjolårsskräp.
Trevlig helg
Birgitta