söndag 22 april 2012

Livat i komposten (inget för äckelmagade)

Vi har en varmkompost där vi komposterar vegetabiliskt köksavfall. Ibland lägger jag i torra löv också om komposten har blivit för blöt. Komposten är isolerad med frigolit och det gör att den är igång hela vintern.

Idag lyfte jag på locket för att se hur det står till i komposten efter vintern. Jag möttes av denna underbara syn


Alla kanske inte instämmer i att detta är en underbar syn, men jag gillar detta! Hundratals (om inte tusentals) maskar och andra småkryp som jobbar för att omvandla vårt köksavfall till näringsrik jord. Det fanns inte mycket att hämta i komposten nu, men om ett par månader borde det finnas gott om användbar jord där. Kompost är verkligen ovärderligt när man som vi har lerjord som behöver ständig påfyllnad av mull för att må bra. Jag lägger både trädgårdskompost, matkompost och stallgödsel (köpt i påsar) i rabatterna

Vår kompost är en Stiga Kitchen och den kan jag rekommendera. Enkel att använda och kräver knappt något underhåll. Dessutom snäppet snyggare än plastkomposter :-)


Inte mycket till vackra bilder i denna bloggen just nu.....sättpotatis, eld och kompost i senaste inläggen. Jag skall bättra mig på bildfronten - jag lovar!

1 kommentar:

Tant Otteskrufv sa...

Men jag tycker att kompostmaskarna är vackra! De ser inte så dästa ut som de blekfeta daggmaskarna:)