måndag 21 januari 2013

Gårdagens sådd


Igår sådde jag

Meconopsis 'Lingholm'
Meconopsis bayleyi
Meconopsis cambrica
Androsace carnea brigantica

Som vanligt sådde jag inomhus och lät sådderna stå inne över natten.


När fröerna är så pyttesmå som Meconopsis-frön är så sår jag i plastbyttor istället för i krukor. Det är omöjligt att hantera så små frön tycker jag så jag strör ut dem i lådan och hoppas att det blir något så när jämnt fördelat.

Idag fick sådderna flytta ut på balkongen i norrläge


Sen är det bara att skotta över ett skyddande lager snö och hålla tummarna för att det skall gå bra:-)


Meconopsis är tydligen inte det lättaste att lyckas med men man kan ju inte mer än misslyckas. Så när jag hade tur att få tag i frön via det norska forumet Hagegal så bestämde jag mig för att prova.

9 kommentarer:

Sabelhagens Olivlund sa...

Lycka till med sådderna!
Ha det gott.
Kram Maria

Veronica sa...

Jag googlade på dina frö så jag förstod vad det handlade om ;) Jag sådde blå bergvallmo den 4:e januari enligt instruktion från Impecta. Ställde alltså i 18 grader och i söndags hade några kommit upp :)

Lycka till!

Kram

Ranten sa...

Akkurat det misunner jeg deg og mange andre! Snø til å ha over frøpottene! Het er det jo stort sett barfrost... God mandag!

Marit sa...

Det blir spennende om du får spring på dine meconopsis. Det har jeg ikke prøvd å så før. Lykke til!

Klem, og ha en fin kveld!

Bettina Bäck sa...

Å, dom är så fina meconopsisarna. Tror nog att det kommer att gå galant!

Susie på Stjärnarve... sa...

Det ser så lätt ut när andra sår.....men jag vet ju av egen erfarenhet att det är det inte! Fast att så går väl lätt, det är värre sen när plantorna har grott.....

Hagetjelden sa...

Takk for hyggelig kommentar på bloggen min! Lykke til med meconopsis-sådden!

Marie sa...

Spanande!
Lykke til :)

Turid sa...

Lykke til med sådden :) Jeg har ikke fått sådd enda, men det er fortsatt håp.
Finfin dag til deg.