onsdag 23 januari 2013

Vintergrönt?


Är det något vi saknar i vår trädgård så är det vintergröna växter. Vi har ett par idegranar, ganska många Rhododendron och några tallar. Krypoxbären behåller också bladen på vintern, men de ligger dolda under snön sedan ett par månader tillbaka.

Planen är att skaffa mer vintergrönt eftersom målet är att få en trädgård som är fin året om.

Fast dagar som denna hjälper det inte ens med vintergröna växter. Idag känns det som att allt går i svart-vitt och att alla färger har försvunnit.




Ett undantag dock; mossan är underbart grön även denna svart-vita dag:-)



10 kommentarer:

trädgårdsdrömmar sa...

Lottar ut en bok hos mig om en vintergrön trädgård.Kanske skulle passa dig.Kram.

Marit sa...

Ja, jeg har også lagt merke til at på skikkelig kalde dagen ser det ut som all farge er borte. Thuja hekken min ser svart ut i dag. Vintergrønne vekster må en ha i hagen, for de er fine både på sommeren og vinteren. Ha en fin dag, klem!

Veronica sa...

Men Nora... håll tummarna ett par timmar för solen ska komma hos oss under eftermiddagen säger dom :)

Kram

Elin sa...

Skjønner hva du mener! Det er totalt mangel på farge, foruten en blå himmel innimellom. Og noen røde dompaper innimellom.
Jeg har ingen grønn mose heller, så grønne elementer tror jeg ikke det finnes hos oss.
Tror jammen jeg skal tenke på å skaffe meg noe vintergrønt som stikker over snøen jeg også.

Bettina Bäck sa...

Det ser ändå ljuvligt ut, tycker jag som är vinterfantast. Det är ju inte bara färg, utan textur också. Det ser så mjukt och fint ut med snön på dina vintergröna växter. :-)

Hélena sa...

Idag längtade jag ut, ut med kameran. Alla träd är ju så vackra.
Ha det bäst!
Kram Hélena

Helens trädgård sa...

Trots saknad av färg ute i naturen är bilderna väldigt vackra.
Ser att du har börjat med frösådderna, härliga tider!

Ha det gott!

Mia sa...

Nu förstår jag varför jag tycker så mycket om mossgrönt :)

Unknown sa...

Det er så nakent og stille på kalde vinterdager, farger og liv blir helt borte.
Men du har fanget fine bilder med kamera ditt.

God torsdag fra Marit.

Anjas Hill sa...

Hej Nora! Vintergrön är naturligtvis ett härligt inslag i den annars rätt färglösa trädgården så här dags men, jag njuter oerhört av lövfällande trädens grafiska silhuetter och avenbokens prasslande, bruna blad!
jag tror att vi frågar efter lite omväxling helt enkelt i den vintervita trädgården;)!/Anja