måndag 4 februari 2013

Lördagens sådd


I lördags sådde jag igen. Denna gången blev det även lite ätbart och en sommarblomma förutom de "obligatoriska" perennerna:-)

Av ätbart blev det Chili och Basilika. Sommarblomman är Törnrosas kjortel (Rhodochiton atrosanguineus). De står just nu framför fönstret i tvättstugan tillsammans med Calceolaria biflora som är perenn.


Här skall de få stå tills de (förhoppningsvis) spirar. Sen skall de få flytta in i växtrummet under min nya fina lampa.

Jag sådde även några perenner som fick stå inne ett dygn innan de flyttades ut på balkongen.

Androsace pedemontana
Mitella diphylla
Saxifraga crustata
Zigadenus sp

Så gott som alla perenner jag har sått (med några få undantag) är sånt som jag inte har i trädgården. Fröna har jag fått från vänner på det norska trädgårdsforumet Hagegal , från bloggvänner eller köpt av STA.

11 kommentarer:

Marit sa...

Det blir veldig spennende med alt du har sådd. Det blir nok fort fullt i kjelleren din :)
Lykke til!

Ha en fin dag, klem!

Hélena sa...

Jag tycker du är galet duktig! Vilka sådder. Ska bli spännande att se hur det går med alla växter. Jag är dubbel i min natur, å ena sidan strukturerad, å andra sidan det blir som det blir. En del kombinationer som den med lejongap och Eglantyne är ett spontaninköp. Ibland blir de bäst. Men jag älskar att planera, speciellt när snön ligger tjock och ingenting är omöjligt.
Ha det bäst!
Kram Hélena

Helens trädgård sa...

Det är så roligt med egna frösådder :=)
Vilka fina sorter du har satt i jord. Håller tummarna för att allat ska gro bra.

Ska fröså Törnrosas kjortel lite senare idag.

Ha det bäst!

Tant Otteskrufv sa...

Jag fick också en massa roliga påsar från STA och nu är de i jord, de flesta. Ska bli väldigt spännande att se vad vi får opp :))

Bettina Bäck sa...

Det är så kul att så frön! Hjälp, jag kan inte låta bli. Det är nog lite tidigt men nu har jag flera olika sådder igång. Och snälla mannen har ju monterat extraljus i garaget så det ska nog bli bra. :-)

Ranten sa...

Og jeg som var så godt som i havn med denne frøsåingen har klart å pådra meg store mengder frø i helgen :) Men det må jo presiseres at det ikke var noen som tvang meg... God spiring!

MarJE sa...

Så spennande med alt du sår.
Bra du har vekstrom...der fylles det nok opp etterkvart :)) Kjempekjekt.
Lykke til med sådden din.

Mia sa...

Det är extra kul att så efter an fått riktigt plantljus. Så många fina frö, hoppas du får till Tricyrtis, då ska jag prova nästa år. Fattar och begriper inte att jag inte sått något ännu, det är ju så kul..
Ha det godt :)

Carita och Bertel sa...

Lycka till med alla frösådder och med den fina belysningen du fick. Hoppas det växer så det knakar. Ha det bra/Carita

Marie sa...

Det kjem til å bli frodig i hagen din til sommaren :)

Unknown sa...

Så spennende, om noen dager titter det frem fine grønne spirer.
Det blir artig å følge med videre og helt til sommeren.
God kveld til deg fra Marit.