lördag 9 februari 2013

X-faktor rosa


Anne med bloggen Moseplassen har startet en ny konkurranse. Og siden konkurransen er på en norsk blogg blir dette innlegget på norsk i min ellers så svenske blogg:-)

Fargen i årets förste X-faktoromgang er rosa. Det böd på litt problemer og tankevirksomhet for meg for hvordan i all verden skal man kan velge ut EN av alle de rosa blomstene som finnes i hagen? Like nydelige (nesten i alle fall) hele bunten spör du meg.

Men så fant jeg plutselig ut av det. I innbydelsen står det "Har du en rosa blomsterfavoritt i hagen? (eller grøftekanten, skogen, parken, buketten)." Og da ble det plutselig lettere å velge. For vi har en nydelig rosa blomst i gröftekanten på vår korte vei.

Det er denne flotte rosen jeg prater om.


Den står utenfor gjerdet til en tomt uten hus. Mitt i alt ugress der i gröftekanten står den og blomstrer og dufter himmelsk i juli måned.

Jeg kan fint lite om roser, men en venn på hageforumet Trädgårdsriket som kan det der med roser mener at det kan väre en rose som på svensk kalles "Skerikes biskopsros" eller "Salabackar". .

Denne skjönnheten er mitt bidrag til


Flere vakre rosa bidrag finner du her.

17 kommentarer:

krepsemor sa...

En ukjent, men like fullt vakker rose du viser her! Den var nydelig! Jeg kan også lite om roser, men i år skal jeg prøve å stiklingsformere noen :)
Ønsker deg lykke til!

Parkvegens Hageglede sa...

Den minner sterkt om en Herregårdsrose som jeg har i hagen. Vakker farge og fantastisk duft. Jeg ønsker deg og rosen...lykke til!

Jannibele sa...

Åååh, den var virkelig delikat. Så utrolig fin farge. Første gang jeg møter på denne. Lykke til!

Karin - Mina Rum sa...

Att bara välja EN enda rosa favorit låter som ett omöjligt uppdrag, men du har lyckats bra. Det skulle nog mycket väl kunna bli en ros för mig också eller kanske ännu troligare, en pion. Ääälskar rosa...

Ha en fortsatt fin helg. Kram!

Turid sa...

Så vakker :) Denne bør du prøve å formere inn i hagen din vel? Masse lykke til. Fin lørdag til deg.

Marit sa...

Så flott den er! Det var noe å ha i grøftekanten :-)
Kanskje du kan formere den ja, slik at du kan ha den i hagen også. Den hadde en nydelig farge.

Ha en fin kveld, klem!

Ranten sa...

En deilig rose og en koselig historie :) Grøftekantsblomster er alltid kjærkomne:) Lykke til og ha en flott helg!

Alice´s Eventyrland sa...

Umådelig smuk farve den rose har, den ville jeg også prøve at tage en stikling fra i August. Spændende med sådanne forladte roser uden navn. Lykke til! :)

Sabelhagens Olivlund sa...

Vacker ros!! Jag har hört talas om Salabackar, men har den inte själv.
Kram Maria

Hélena sa...

Ursnygg!
Ha en trevlig kväll!
Kram Hélena

Vivishagerom sa...

Kjempe fin rose!

Jeg i de siste årene fått rosedilla, og får aldri nok!

Ønsker deg lykke til i konkurransen! Klem

Anne (Moseplassen) sa...

En riktig vakker rose! Tenk at den står i grøftekanten, jeg heier på grøftekantbotanisering :D

Hyggelig at du er med på konkurranse, og språket, svensk går veeeeldig bra det vettu, om du foretrekker!

Meta sa...

Så fin den var, då kanske du måste rädda den.
Ha en fin söndag
Kram meta

Sonja frå Sunnfjord sa...

Nydelig rose! Heller ikke noe minus at den dufter godt;)

Marianne sa...

Så vakker grøftekantblomst :-) Grav den opp og få den inn i hagen :-) , men ikke si det til noen. Ønsker deg en fin ny uke

Randi sa...

Tenk å finne en slik skjønnhet i grøftekanten:) Lykke til i konkurransen!

Elin sa...

Så flott den var!
Nydelig blomstring i grøftekanten:)