tisdag 12 mars 2013

Fina i kanten

Ju fler sorter jag sår ju mer fascinerad blir jeg av frön. Några är luddiga, andra blanka, några är färggranna och andra gråbruna. Och några är stora medan andra är så små så de knappt syns.

De sistnämnda är inte lätta att så tycker jag. När fröna är så små  kan man glömma det där med att så ett frö i taget. Jag brukar bredså  och försöka sprida fröna jämnt i sålådan, men lätt är det inte. Ibland känns det som att alla frön hamnar på samma ställe och så ser det ut till det blev med dessa.

Prunella grandiflora (Praktbrunört)


Calceolaria biflora (Tvillingtoffel)


12 kommentarer:

MarJE sa...

Nei det er ikkje lett å så jevnt dei ursmå frøa. Så det kan bli små tette tuer i såkaret.
Men kjekt uansett berre dei spirer.
God kveld, frå marJE.

Jannibele sa...

Jammen ikke lett å så jevnt, men så lenge de spirer er det greit:) Ja, det er artig hvor utrolig forskjellige de ulike frøene ser ut. Lykke til med sådden. Det ser lovende ut:)

Hélena sa...

Visst är det svårt med de pyttesmå fröna. Kan inte fatta att det blir stora fina plantor. Nu längtar jag efter att så :-)
Ha det bäst!
Kram Hélena

Marit sa...

Flotte spirer! Det er ikke lett så jevnt, nei. Jeg ser det samme i mine potter, for de klumper seg i sammen ;-)
Ha en fin kveld, klem!

Hagetjelden sa...

Ja, frø er fascinerende. Så flotte spirer

Tant Otteskrufv sa...

Så ser några av mina lådor ut också:)

Veronica sa...

Precis så blir det hos mig oxå!
Det är inte lätt att så när man knappt ser fröna!

Jag kommer nog inte åka till dagliljeträffen för jag har mkt omkring mig just nu... Men framöver :)

Bettina Bäck sa...

Japp, mina sådder är också fina i kanten. Det sägs att det är mer syre där?

Turid sa...

Deilige frøsådder :) Som vi lengter til vår nå...

Törnrosa sa...

Såna små pyttingar! Så kul. Snart vimlar det i dina lådor.
hej och kram

Berit sa...

Härligt att se att det gror!! Hos mig brukar det också bara gro på ett ställe, förstår inte varför:)
Ha en underbar dag!!

Karin - Mina Rum sa...

Det kanske är samma sak som när man sätter sticklingar i kanten av en kruka. De verkar ha lättare att rota dig där. Konstigt!

Kram!