lördag 6 april 2013

Bara upploppsrakan kvar?

Ingen som har läst min blogg någon gång under de senaste månaderna kan ha missat att jag tycker att denna vintern har varit lång - på tok för lång till och med. I "min värld" skall mars vara en vårmånad och det var det ju inte alls denna gången. Lite bättre har det varit senaste veckan, men det är fortfarande för kallt på nätterna för min smak och jag tror att flera av mina växter och buskar håller med om det. Stekande sol kombinerat med tjäle är inte någon önskedröm för trädgården även om det är trevligt att vistas ute i solen - det kan jag hålla med om:-)

Sedan jag "blev med trädgård" har jag alltid följt väderleksrapporterna noga. Ibland har jag suckat eller kanske till och med svurit lite grann och andra gånger är det snudd på att jag jublar. Vädret kan vara orsak till många bekymmer i trädgården men även orsak till många glädjeämnen.

De senaste veckorna har det inte varit mycket jubel över väderprognoserna, i alla fall inte över nattemperaturerna. Men nu verkar det faktiskt finnas hopp. För idag när jag kollade SMHI's 10-dygns prognos så dök den äntligen upp - första prognosen på ett halvår som spår plusgrader även nattetid, även lite regn ser det ut att finnas hopp om. Jag vet att det bara är en prognos och jag vet att det inte finns några garantier, men det tände ett litet hopp hos mig i alla fall. Om det är så att det finns en möjlighet att vi får plusgrader dygnet runt i slutet på nästa vecka, så skall jag nog klara av de kommande kalla nätterna. Hoppas även att mina växter och buskar ser ljuset i slutet av tunneln nu......nu när vi förhoppningsvis bara har kvar upploppsrakan i denna långa vintermaran!



7 kommentarer:

Hélena sa...

Måste genast surfa in och kolla prognosen :-)
Ha det bäst!
Kram Hélena

Ranten sa...

Vi aner vel noen gode varme grader framover?!

Marit sa...

Ja, yr viser det samme her. En uke til med kulde og så ser det bedre ut!! Jeg kan ikke få sagt hvor mye jeg gleder meg. Vi får holde ut og håpe at nå blir det vår endelig...
Her er det så fullt inne, at nå må plantene ut. Antar at du har det på samme måten ;-)

God natt.

Klem!

Susie på Stjärnarve... sa...

Oj, ser väderleksutsikterna så bra ut hos dig! Måste genast gå in och kolla hur det är här hos mig, men chansen till plusgrader på nätterna är nog inte stor.....

Bettina Bäck sa...

Vintern haaaaar varit lååååång. Vi förtjänar en solig och varm vår - nu!

Carita och Bertel sa...

Visst är man trött på den här vintern och våren som aldrig kommer.
Men det här veckoslutet skall vi få + 12 grader enligt prognosen, jag vågar inte tro det innan jag upplever det. Då hoppas jag att all snö och is försvinner. Ha det bra/Carita

Anne Kari sa...

Akkurat slik er det her også - måtte det bli vår! Anne Kari