måndag 1 april 2013

Malva moschata 'Alba'

Idag gick jag en vända i den övre delen av trädgården som mest består av berg men även en gammal stenlagd uteplats. Vid övergången från berget till uteplatsen har vi en upphöjd rabatt med kanter av stora stenar.

På håll kan man se att några av stenarna tittar fram i snön.


Går man lite närmre kan man se fjolårets stjälkar på Malva moschata 'Alba'.


Och går man riktigt nära kan man se årets första gröna blad på samma Malva.


Även Thymus serpyllum (Backtimjan) som växer bredvid Malvan har vaknat till liv.


Förra året såg samma rabatt ut så här den 29:e mars. Snacka om skillnad!


Malva moschata 'Alba' är en trevlig perenn med friskt, grönt bladverk och massor med kritvita blommor i juli. Hos mig står den soligt och där trivs den bra och blir större för varje år som går.

Här en bild från Maj förra året.


Och här en bild från Juli.


Enda nackdelen med Malvan är att den blir ganska ful och "skräpig" efter blomningen. Jag antar att man kan klippa ner den efter blomningen och att den inte blir lika ful då, men jag har aldrig gjort det eftersom jag vill att den skall fröa av sig så jag får flera plantor.






7 kommentarer:

Veronica sa...

Vilken vansinnigt sen vår det är .... men man kan ju inte göra något åt det så det är bara att gilla läget!!

Törnrosa sa...

Förunderligt, hur naturen är. Vit, kall, frusen - så plötsligt, grön och full av liv.
Kram från Törnrosa

Marit sa...

Så flotte vårtegn det er hos deg i dag! Det går nesten ikke an å sammenligne med fjor, for det var ikke en "normal" vår. Dette som er nå er faktisk mer vanlig. Når jeg var liten husker jeg at min far noen ganger satte bjørkeløv i vann før 17. mai så de skulle være grønne til den store dagen. Men vi har blitt bortskjemte med tidlige vårer i et par år, og da virker dette helt grusomt når det ikke er vår før i mai...
Vi må bare bite tennene i sammen, og håpe på en varmebølge snart! ;-)
Klem!

MarJE sa...

Sjølv om det er seint i år er det herlig å sjå dei små vårteikna som viser seg. Spirar som dukkar opp under snøen er herlig....
No ventar eg og gled meg til nye spirar dukkar opp hjå meg også.
Ha ei fin veke.
Klem.

Bettina Bäck sa...

Ah, det finns hopp!

Karin - Mina Rum sa...

Malvor , i alla olika varianter är härliga och tacksamma. Jag har själv flera olika sorter.

Håll ut och fortsätt leta vårtecken!
Kram, Karin

Hélena sa...

Idag hade det smält jättemycket när jag kom hem. kändes så hoppfullt :-)
Ha det bäst!
Kram Hélena