fredag 31 maj 2013

Maj 2013


Så är maj månad snart till ända. 31 dagar som kom och gick - hur snabbt som helst. Men en härlig månad har det varit, om än lite i torraste laget. Här har vi bara fått 33 mm nederbörd och kombinerat med mycket sol och vind har det gjort att trädgården är torr. I övrigt har jag njutit av maj månad och trädgårdsarbetet  trots Iberiasniglar, rådjursbesök och vandaliserande möss.

Jag kan konstatera att en vinstock har dött i vinter, likaså säkert hälften av alla Heuchera (Alunrötter). Nästan alla Rhododendron har fula blad och jag undrar om inte mina Höstljung hamnar på komposten så småningom. Men i övrigt ser det mesta ut att ha klarat sig bra i vinter. Även om jag personligen inte gillar snö, kan jag bara konstatera att min trädgård och växterna gör det. Ett stabilt snötäcke från november till mars mår i alla fall perennerna bra av!

Annars var maj 2013 månaden då jag kunde njuta av tulpaner i trädgården för första gången. Och trots att rådjuren åt upp ganska många så blev det några kvar till mig också. Till hösten kommer jag sätta ännu flera tulpaner, för detta gav mersmak!






En annan nykomling och favorit i trädgården är Kungsängsliljorna



Maj var även månaden då maken snickrade nya lådor att odla grönsaker i.


Här växer just nu Huvudsallat, Romsallad, Senap, Blekselleri och Persilja. Även Koriander och Dill har spirat, men de är så små att de inte syns på bilden. I en annan låda växer Morötter och Syltlök och igår sådde jag Purjolök, Anis, Dragon och Ruccola. Lägg till detta Oregano, Lager och Salvia som odlas i kruka. Dessutom Chili, Basilika, Tomater, Fikon och Brytsockerärt i väthuset samt Vindruvor, Jordgubbar, Gräslök, Malört, Timjan, Citronmeliss, Potatis och Rabarber på friland. Det känns inte som så mycket när man håller på med det, men när jag tänker efter så har vi nog aldrig odlat så här mycket ätbart tidigare.

Några växte till sig

En okänd Ormbunke 11:e resp. 31:e Maj




Hosta 'Sum and Substance' 1:e resp. 31:e Maj



Medan andra blommade ett tag för att sedan lämna "scenen" snabbt.

Corydalis 'Beth Evans' 4:e resp. 31:e Maj



Till sist några som precis har börjat blomma, på Maj månads sista dag.








5 kommentarer:

Vivishagerom sa...

Hei
Tusen takk for koselig ord på bloggen min. Alltid koselig med besøk.
Nydelige tulipaner du har. Jeg får ikke til tulipaner, men lurer på om jeg skal prøve igjen.
Nyt sommeren som nå endelig kommer.
God klem

Marit sa...

Flotte bilder fra hagen din! Ja, for mye og for lite regn er omtrent like ille. Hagen trenger jo egentlig masse vann hele tiden, men og ikke så mye som det har kommet her ;-)

Så mange flotte tulipaner du har! Jeg får ikke dreisen på de dessverre. Derfor har jeg masse narcisser i steden.

Ha en fin lørdag.

Klem!

Maribel sa...

Väldigt fina bilder från din trädgård, tulpanerna är tjusiga. Ha det gott /Marika

Bettina Bäck sa...

Älskar tulpaner! Och grönsakslådorna är jättefina. Måste ta tag i att börja så i min också.

Jannibele sa...

Nyyydelige tulipaner. Så mange fine sorter. Spesielt fine var 4. og 5. bildet. Har du navnet på dem? Hadde vært så fin i flammebedet jeg holder på å lage:) Ha en fin kveld.