onsdag 15 maj 2013

Min blommande ormbunke


I vår trädgård har vi massor med stora ormbunkar. De fanns här när vi tog över trädgården och något namn på dem har jag inte.

Vi har tagit bort några av ormbunkarna, men de flesta har fått stå kvar. Dels för att de är snygga och passar in där de står, dels också för att några av dem är gigantiska - de går helt enkelt inte att varken dela, flytta eller avlägsna (inte med handkraft i alla fall).

Den största av ormbunkarna är drygt 1x1 meter i omkrets och helt kal i mitten. I höstas när jag planterade lök fick jag en "tokig" idè och la dit lite jord i mitten på den kala ormbunken och satte 5 st Narcissus 'Rip van Winkle'. Jag var väl inte för optimistisk, men det har gått bra. Så här ser det ut nu


Snyggt? Nja, jag tycker väl egentligen inte det om jag skall vara ärlig. Men Narcisserna är snygga om man tittar på nära håll


Likaså ormbunkens blad som håller på att veckla ut sig




2 kommentarer:

Hélena sa...

Älskar ormbunkar! Vet inte om du har tänkt på det men på bilden bildar hålet nästan ett hjärta :-) Du kanske skulle köra på den idéen och plantera taklök i mitten som inte behöver så mycket vatten och jord. Då har du en skapat en naturtavla ;-)
Ha det bäst!
Kram Hélena

Marit sa...

Jeg synes også at bregner er fine planter. Bare de ikke dukker opp overalt, så synes jeg de er dekorative. Det var flott med den lille narcissen i midten!

Klem!