måndag 6 maj 2013

Pulsatilla vulgaris


En av mina absoluta favoriter i trädgården är Backsippan, Pulsatilla vulgaris. Vackrast är de nästan precis innan se slår ut tycker jag. Titta bara.....





Bilderna visar Pulsatilla vulgaris 'Violet' som har några år på nacken och 'Alba' som jag planterade i höstas.

Backsippan trivs i ett soligt läge och vill ha väldränerad jord. Den blir ca 20 cm hög och blommar i april-maj. Förökas lättast med frö. Att dela plantan är inte att rekommendera då den har en ömtålig pålrot.




14 kommentarer:

Maribel sa...

Håller med dig, den är jättefin, har några som är på väg, vackert mörklila färg.

Hagetjelden sa...

Så nydelige bilder av pulsatilla!

Karin - Mina Rum sa...

Sammanträffande som sagt. Din är ju aningen (!) kraftigare än min. Odla.nu är ju smidigt och så, men plantorna är inte de allra kraftigaste.

Kram!

Jannibele sa...

Ja, de er helt underbare, både i knopp og i full blomst. Rene kunstverket. Jeg bare MÅ ha noen sånne i hagen min. Fine bilder!

Ulrika sa...

Så himla fina, den lila tycker jag nästan är snyggast och mot en sten sådär!

Kram Ulrika

Hélena sa...

Måste, måste komma ihåg att skaffa mig backsippa. De är ju så fina.
Ha det bäst!
Kram Hélena

Elin sa...

Nydelige bilder av en vårfavoritt!

trädgårdsdrömmar sa...

Ska sätta upp den på min önskelista.Så fin.Kram.

Marit sa...

De er så utrolig vakre! De er penest rett før de springer ut, ja. Håper der spirer og gror hos deg nå :-)

Klem!

Christina Mari sa...

Utrolig vakker!
Ha en fin kveld.
Klem Christina

Gunilla Teckenberg sa...

Ooops vilka bilder du har tagit av backsippan. Riktigt proffsiga foton som du borde skicka in till någon tävling!!

...och håller med, den är så vacker, jag samlar mer än gärna på denna vackra växt.

Bettina Bäck sa...

Ah, vilka underbara bilder!

Susie på Stjärnarve... sa...

Underbart vackra! Tänk - jag har inga backsippor alls - och dom som vill ha lätt och torrt. Skulle ju passa perfekt här! Jag måste skaffa mig några direkt.....

Mia sa...

Dom är så söta men jag får den inte till. Så fin fart din har :)