söndag 9 mars 2014

Iris


Igår hade jag en härlig förmiddag i trädgården i vårvädret. Eftermiddagen var om möjligt ännu trevligare, då var jag nämligen på ett föredrag om Iris som Lotta Bernler höll för STA Sörmland i Södertälje.

Jag har tidigare berättat om hur jag drabbades av "Iris-dillen" (finns att läsa om här) och efter att ha läst en del på HIH-gruppens hemsida (rekommenderas om du gillar Hosta, Iris eller Hemerocallis) och lyssnat på Lottas föredrag igår så inser jag att det som är positivt med att gilla ett så stort släkte är att jag aldrig kommer kunna säga att "Ok, nu har jag alla sorter". Det kommer alltid att finnas nya sorter att upptäcka eftersom det finns tusentals sorters Iris och det kommer hela tiden nya. En annan positiv sak med Iris är att det finns Irisar för när sagt alla trädgårdar och alla lägen. Men det är också viktigt att veta vilken sorts Iris du har eftersom de vill ha totalt olika växtplatser. Några vill växa på torra platser medan andra vill växa i vatten eller vill åtminstone ha det fuktigt. Det är också viktigt att man planterar Irisen på rätt jorddjup, för vissa av dem uteblir blomningen om inte rhizomerna får sol på sig till exempel.

Lotta pratade mest om skägglösa Irisar igår och det var intressant. Själv har jag nästan bara skäggiga Iris i trädgården eftersom de trivs när det är torrt och soligt. Och i vår trädgård på berget med ett tunt jordlager är det inga större problem att ordna torra växtplatser om man säger så. Men jag har också en gigantisk gammal rugge med skägglös Iris som fanns här när vi flyttade in i trädgården, så visst kan jag ha såna också. Och efter att ha tittat på Lottas alla vackra bilder igår så är jag övertygad om att jag måste ha flera skägglösa Irisar också:-)

Och nu skall jag gå ut i trädgården och titta till mina Iris reticulata 'Halkis'. De blommar inte än, men det närmar sig och på knoppen kan man redan se några av de vackra färgerna den får.


9 kommentarer:

Tittis trädgård sa...

Det är underbart med Iris! Härligt när man ser de dyka upp i rabatterna. Min lilla "George" är också på gång. Ha en skön helg/ Kram Titti

Charlotta sa...

Vilken hoppfull knopp och man ser ju redan hur den kommer stråla av färg i solen. Knoppstadiet väcker så mycket känslor. :))

Gunilla Teckenberg sa...

Man skall titta på en iris i närbild, nästan stoppa näsan i blomman och då ser man hur mirakulöst vacker den är och så sinnrikt konstruerad.

Hur får dom till det?

Marit sa...

Iris er en vidunderlig planteslekt, og de kan en ikke få for mange av!
Jeg har faktisk flest av de skjeggløse, og de er også lette å få til. Lykke til med jakten på flere iris!

Klem!

Ranten sa...

En herlig planteslekt som er spesielt velkommen nå så tidlig på året :-) Vi ligger litt foran, men du haler nok innpå :-)) God søndag!

lavendia sa...

Tänk att man redan ser irisens färg när den nätt och jämt kommit upp ur jorden. Har några iris, men inte blivit irisbiten. Än.

Rost och rädisor sa...

Det låter som ett mycket intressant föredrag och din knopp är ju urgullig.
Med beslutsamhet spränger den sig upp och bekänner genast färg. Nu finns ingen återvändo. Här gäller allt eller inget mot målet att explodera i en färgkaskad!

Tack för intressant irisläsning
/Anette

Karin - Mina Rum sa...

Lustigt att du skriver om just krisar eftersom jag ägnat stora delar av helgen åt att rensa bland mina. De växer i en egen rabatt och denna hade blivit övertäckt till viss del. Det är dessa förbaskade mullvadar som ställer till det.

Ha en bra vecka.
Kram!

Unknown sa...

Dessa irisar! Jag åkte ju också på inköp utan att ens ha bra hand med dem. Egentligen tycker jag att blomningen är för kort, men däri ligger också förtjusningen. Och de gör sig så oerhört bra på bild. Jag gör nog klokast om jag håller mig borta från din förening....
Kram
Marta