söndag 23 mars 2014

Nordiska Trädgårdar


I fredags var jag på Nordiska Trädgårdar på Älvsjömässan. Jag besöker den mässan nästan varje år och varje gång undrar jag varför jag åker dit när jag varje år blir besviken. Det är möjligt att det är jag som har för höga förväntningar, men jag får varken mycket inspiration eller tips på Nordiska Trädgårdar. Visst finns det några fina montrar, idèträdgårdar och balkonger men som helhet gör mässan mig besviken.

Vad jag gillar med mässan är alla föreningarnas montrar, vissa plantskolor med bra utbud samt att man träffar trädgårdsvänner där. Vad jag ogillar med mässan är allt krimskrams som korvar, kläder och godis och även att så många säljer samma saker. Lite mer variation skulle jag vilja ha.

Men trots att jag gnäller hade jag en trevlig dag i fredags, mycket tack vare goda vänner och trevliga möten men även tack vare att jag hittade några godbitar trots allt.


Från Pia på Torvan Trädgård  blev det

Hemerocallis 'Voodo dancer'
Iris sibirica 'Golden Edge'
Iris sibirica 'Hubbard'
Iris germanica 'Clarence'
Iris germanica 'Firebreather'
Iris germanica 'War chief'

Och från finska Blomqvist blev det

Prunus ceracus (som på svenska heter Chockladkörsbär och är en körsbärsbuske - det blir alltså inget träd.)
Viburnum opulus (Snöbollsbuske)


9 kommentarer:

lavendia sa...

Då var det inte bara jag som blev en aning besviken. Och hade för höga förväntningar. Jag var litet sugen på ett vitt körsbär från just Blomkvist, men jag har ingen plats, så det blev inget.

Unknown sa...

Vilka fina bilder!! Åh, jag måste ha en bättre kamera. Just nu tar jag med mobilen.....hmmmm...
Låter som att jag inte behövde deppa över att missa mässan alltså!

Ranten sa...

Godt du fant noen godsaker som kunne bli med hjem :-))

hagen vår sa...

Hei! Har det akkurat på samme måten. Gleder meg vanvittig og så blir det en nedtur. Tror det skyldes at det er så mye dill og påfunn jeg ikke helt kjenner meg igjen i. Håpet er at man får kjøpt noen fine nye planter. Ha det så godt! Anne

Anjas Hill sa...

Det går ju bra att besöka mässan när man bor relativt nära.
Vilka fina växter du har skaffat.Chokladkörsbär låter verkligen mumsigt.Odlar du den på friland eller i kruka?
Nu, när du bygger upp din trädgård glömmer du väl inte att dokumentera med "före - efterbilder"?
Jag tog upp detta även i Trädgårdsriket men fick ingen reaktion av någon. Den finns i Trädgårdsforum i tråden Vilken bra idé!,som Gunnel startade.

/Anja

Rost och rädisor sa...

Håller med dig om att det inte fanns så mycket inspiration att hämta, men det är jag sällan ute efter heller. Men en trevlig dag med glada vänner är väl inte fy skam och jag tycker mässan var en vårinjektion i ett annars vintrigt Stockholm!

Allt gott
/Anette

trädgårdsdrömmar sa...

Har inte besökt mässan på ett par år för jag tyckte inte att det var så där kul.Håller med dig om att det är mycket krims krams som inte passar in.
Kram

Marit sa...

Ja, det var jo fint at du fant noen godbiter selv om du ble litt skuffet. Vi har nok litt høye forventninger noen ganger, ja ;-)

Klem!

Karin - Mina Rum sa...

Sådär tycker jag ofta att det blir med mässor tyvärr. Man har för höga förväntningar och så blir man besviken. Hoppas helgen varit bra i alla fall.
Kram!