tisdag 8 april 2014

Att rensa ett berg....


....som är täckt av diverse ogräs och sly är inte gjort i en handvändning. Jag skall erkänna att jag har "fuskat lite" och haft hjälp av en grävmaskin (finns att läsa om här), nu kämpar jag vidare med spade och piassavakvast. Så småningom skall högtryckstvätten få göra den sista finputsen.

Några före-bilder från juli 2013 och några efter-bilder tagna i lördags. Inte lätt att se att det är samma platser kanske? Lite skillnad blir det allt:-)




  


Det finns som sagt fortfarande en hel del kvar att rensa men det känns som att snart börjar det roliga - nämligen att plantera på berget. Det dyker upp gott om skrevor med olika djup så här finns det många möjligheter.


Någon brådska är det inte med planteringen på just själva berget. Det får nog växa fram över tid.

Men i den nya rabatten längs med staketet skall det  planteras ganska snart(den som syns på bild nr två). Här blir det mest buskar och träd som får fungera som vindskydd och insynsskydd, men en och annan perenn får nog också plats :-)

13 kommentarer:

Unknown sa...

Ja her har det skjedd store forandringer! For en jobb:)

hagen vår sa...

Hei Nora! Jeg ser at dette er et enormt arbeid og synes ikke det er å jukse å bruke maskinell hjelp. Jeg kjenner nesten det klør i fingrene etter å plante. Fantastisk spennende. Lykke, lykke til! Anne

Tittis trädgård sa...

Jag tycker det är så fint med bergshällar, hade önskat mig några i vår trädgård också men vi bor på en sandås, så tyvärr, inte en enda bergknalle i hela trädgården. Blir spännande att se vad du ska hitta på där/ Kram Titti

Christina Mari sa...

Åj,så flinke dere har vært.
Nå begynner jo det som er mest gøy.
Ha ei god natt.

Bodil sa...

Greit med maskin hjelp på noe sånt. Flott berg som er kommet frem, gleder meg til å se det vokse og gro der :)

Martin sa...

Det der er en stor jobb, men dere får det til :-)
Jeg la merke til gjerdet ditt. Er det for å hindre hjort og rådyr du har tre høyder med streng ? Virker det ?

Gunilla Teckenberg sa...

...och när jag ser ditt vackra berg växa fram så ser jag av någon konstig anledning tussar av ljung i sprickorna...

Vi har alla våra passioner - "smile"

Kram!

lavendia sa...

Vilket enormt arbete. Att rensa ogräs i sluttande läge är svårt. Ska bli spännande att se fortsättningen. Vad bra att du dokumenterat så bra. Det är lätt att glömma det annars.

Tant Otteskrufv sa...

Vilket roligt jobb!!!Precis vad jag skulle givit mig in i om jag haft berg. Det blir spännande att se vad som hamnar där. Och hur "långsamt" det kommer att gå :))

Carita och Bertel sa...

Berg är så fint, jag önskar att jag hade en lite större sten i alla fall. Men vi har ju fraktat hem en massa sten under åren så jag får nöja mig med det. det kommer att bli ursnyggt så småningom.Vi har fått regn och det behövdes. Ha det fint/Carita

Marit sa...

Så flott fjell du har i hagen din, og hvilken jobb det må ha vært for å få det frem! Det blir kjempefint når du får beplantet det :-)

Klem!

Karin - Mina Rum sa...

Det låter sannerligen dramatiskt att rensa ett helt berg! Själv har jag ju "röjt en skog" så vi har båda aningen större jobb för oss i trädgården. Tur att det finns grävskopor, annars skulle det vara svårt.

Kram!

Elin sa...

Wow - for en flott jobb dere har gjort! En enorm forskjell. Dette blir bra :)