torsdag 31 juli 2014

"Andra sidan är ni klara ?"....


....borde nog vår ena squash-planta fråga. Den är planterad i nya växthuset och växer verkligen så det knakar.

I växthuset finns det odlingslådor längs sidorna och en gång i mitten. Här syns nedre delen på plantan.


När den hade klättrat upp mot takbjälkarna (drygt två meter upp) började den klättra vidare....


....och nu är den framme på andra sidan. Återstår att se vart den tar vägen nu?


Detta är första gången vi odlar squash. Vi köpte två plantor när vi var på växtmarknad i Södertälje på försommaren och något namn på dem har vi inte.

Det är fascinerande hur mycket en växt kan dra iväg på bara några veckor. En massa vatten och en skvätt näring ibland är allt som har krävts. Snacka om lättodlat! Fascinerande är även blommorna tycker jag. Visst är de läckra?



11 kommentarer:

hagen vår sa...

Hei! Det er morsomt å se planter med en slik vekstkraft. Kanskje de er anabole? Ha det godt! Anne

Tittis trädgård sa...

Fantastisk växtkraft de har! Lustigt att de blir så långa, våra håller sig kvar i tunnorna som de är planterade i. Men massor av squash är på gång, den första åt vi idag. Härligt att få äta egenodlat:-)

Charlotta sa...

Makalös växtkraft! :D

Marit sa...

Den hadde vekstkraft, ja! Tenk at en plante kan bli så stor...


Klem!

Anjas Hill sa...

Hej Nora!
Squashen i all ära, men det är ditt vackra växthus som mina blickar stannar vid.
Kan man inte få se hela växthuset? När byggde ni det? Hur länge har du haft det?
Jag ser även i föregående inlägg att hos er bor det idel arbetsmyror. Ert paradis börjar verkligen ta form :-)!

/Anja

Anjas Hill sa...

Hej Nora!
Squashen i all ära, men det är ditt vackra växthus som mina blickar stannar vid.
Kan man inte få se hela växthuset? När byggde ni det? Hur länge har du haft det?
Jag ser även i föregående inlägg att hos er bor det idel arbetsmyror. Ert paradis börjar verkligen ta form :-)!

/Anja

Tant Otteskrufv sa...

Jag tar med datorn ut och visar vår squash. Den tror att man kan stå still med bara tre blad hela sommaren och bara skicka ut enstaka hanblommor...

Rost och rädisor sa...

Om det är den gröna gurkliknande sommarsqushen så har den verkligen ovanligt långa rankor. Längtar den månde ut i världen... andra sorter kan få upp till fem meter långa rankor.
Allt gott
Anette

Turid sa...

Stor og flott plante :) Og de vakre blomstene kan spises. Dypp de i litt tynn pannekakerøre uten sukker i, og stek i panna. MMMmmmm, godt er det :)

Hagetjelden sa...

Fantastisk voksekraft!
God helg!

Susie på Stjärnarve... sa...

Kul med snabbväxande växter! Själv har jag beskurit mina tre vinstockar idag, dom höll på att ta över respektive vägg. Sen läste jag inlägget om hur ni gör om vedboden - verkar bli väldans snyggt!
KRAM
Susie