måndag 22 september 2014

Riktigt tråkigt....


....är det att plantera lökar tycker jag. Men eftersom det är en syssla som ger lön för mödan om några månader står jag ut ändå:-)


De "vanliga" lökarna köper jag från Odla.nu. I år blev det:

100 vita Krokus
200 "blandade" Krokus
  75 Krokus 'Spring Beauty'
120 Påskliljor 'Carlton'
  90 Påskliljor 'Tete-a-tete'

De lite finare lökarna (i alla fall i mitt tycke) köper jag från Torvan Trädgård. I år blev det:

10 st Balkansippa 'White Splendour'
  3 st Hundtandslilja 'Pagoda'
30 st Iris reticulata 'Blue Note'
15 st Iris reticulata 'Halkis'
15 st Iris reticulata 'Frank Elder'
20 st Iris reticulata 'Pauline'

Några av dessa har jag sedan tidigare, men man kan nog knappast ha för många vårlökar i trädgården så jag fyller på lite varje år.


Bilden visar Iris reticulata 'Halkis' som blommade redan i början av mars denna rekordtidiga vår.

10 kommentarer:

Sabelhagens Olivlund sa...

Vilken härligt stor beställning. Vilken blomsterprakt du kommer få i vår. Jag väntar på min tulpanbeställning.
Kram Maria

Rost och rädisor sa...

Nä fy då tråkigt det är att plantera lök, men det kommer ju att bli så fint. Krokus kan man ha hur många som helst. Vilka spännande iris Du hittat. Kände inte till Torvan, men får kolla upp. Tackar för tipset. Jag har också köpt massor.
Allt gott
Anette

Turid sa...

Wow, så mye fint.Jeg må innrømme at en bestilling som ikke ble helt liten ligger inne hos garden living, resten kjøpes billig på hagesenteret. Det fine er jo at krokus og påskeliljer kommer igjen år for år.

Marit sa...

Du kommer til å få mye fin blomstring til neste år! Det er mye jobb å få de ned, og jeg gruer meg nesten til jeg får min bestilling for det blir også mye jobb å få ned. Men vi belønnes rikt til neste vår :)

Klem!

Unknown sa...

Vad himla fint det kommer att bli till våren! Hm...måste shoppa lite løk jag med :)

Anjas Hill sa...

Skriver under på att visst är det tråkigt - men! så vackert när de väl blommar. Men ;-)! Sedan blir det tråkigt igen i min trädgård. Snigelgodis nummer ett och jag har inte lyckats att plantera alla lökar så att jag slipper att titta på den vissnande bladen.
Jag älskar alla fina, blommande lökfält hos andra. Hos mig råder stor ambivalens.
Lycka till! Jag ser redan freamemot fina bilder i vår .-)))! /Anja

Tittis trädgård sa...

Du kommer få en fantastisk vårblomning med alla de lökarna. Härliga Iris du fått tag på. Jag har en stor kasse med lökar i matkällaren som ska planteras i veckan så jag hoppas på skönt väder...det blir ju lite roligare då/ Kram Titti

Gunilla Teckenberg sa...

Oj, oj, nu har du att göra men fint blir det till våren och då har besväret fallit i glömska för länge sedan.

Kram!

Susie på Stjärnarve... sa...

Du har alldeles rätt; Man kan aldrig ha för många vårblommor!
Jag planterar ett par hundra lökar(minst) varje år, men jag vill bara ha fler och fler och.....
KRAM
Susie

Carita och Bertel sa...

Vilken härlig samling. Jag har inte planterat en enda lök den här hösten
det verkar finnas överallt i jorden för så fort jag sätter ner spaden så träffar den en lök.Jag har varit väldigt slarvig med att märka upp platserna. Ha en fin helg.Carita