tisdag 14 juli 2015

Mmmmmm....


I slutet av juni och början av juli dominerar dofterna i vår trädgård. Här är några av de som doftar godast....

Klematis 'Betty Corning'. Denna står precis vid vår ingångsdörr. Vi köpte den 2011 och det är först i år den har blivit hyfsad stor och fått mer än bara några enstaka blommor. Och plötsligt märkte vi att den doftade och den doftar riktigt gott dessutom. Snacka om trevlig överraskning!


Kaprifolen är en given favorit! Vi har två och jag skulle gärna ha flera. När jag går förbi och känner den underbara doften minns jag min mormor och morfars trädgård och den gigantiska Kaprifolen de hade. Dofter kan verkligen återskapa minnen!


Rosen 'Racquel Renaissance'. Denna köpte vi förra sommaren bara för att den doftade så gott. Den är fin annars också, men doften är den stora behållningen.


Rosen 'Friesia'. Även den köpt förra året.


Doftschersminerna. Vi har fyra gamla, stora buskar och när de blommar känns doften i nästan hela trädgården.


På bilden nedan visas den största av Schersminerna. Ungefär fyra meter hög och minst lika bred. Den är på sitt finaste nu och då förlåter jag den alla egenskaper som inte är så positiva (som att den skräpar ner något enormt, att den är sen att grönska på våren, att den är makalöst trist i vinterhalvåret och att grenarna viker sig så fort det kommer snö) Nu doftar den himmelskt och de vita blommorna "lyser" på kvällarna och jag är så kär som man bara kan bli i en gammal buske:-)


Och så Doftpionerna förstås, här en 'Festiva Maxima'. I år har de blomstrat mer än någonsin och vi har lyxat till det och plockat blommor så det doftar gott inomhus också.


Det kommer dofta i trädgården resten av sommaren också, men inte på samma sätt som nu - så det gäller att passa på att stoppa näsan i alla väldoftande blommor nu och tacka för att man inte är täppt i näsan:-)

12 kommentarer:

Marit sa...

Så mye fint du har som dufter godt! Likte godt rosene dine :) Roser MÅ dufte godt!

Fortsatt god sommer :)

Klem!

Veronica sa...

Javisst, får vi passa på! För fortare än fortast tar det slut! doften av schersminer är helt underbart!

Vi har ju oxå ett antal och det bästa i år är att de inte blivit angripna av löss :)
Hur ser din sommar ut? När är du hemma? (med tanka på trädgårdsbesök?)

Kram

Tant Otteskrufv sa...

Dofter tillför något alldeles eget som man överraskas av fast man vet att de är där. Här är schersminen redan i skräpläge, men oj vad vi har njutit dessförinnan :)

Tittis trädgård sa...

Tänk, jag har aldrig märkt att klematis doftar. Måste nog ta mig en tur i trädgården för att kolla upp den saken. Kanske har jag missat något stort. Eller så har vi bara sorter som inte doftar. Men doftschersminen missar man inte lika lätt, doften känns i hela trädgården...underbart. Härliga bilder/ Titti

Lars Bjerke - Kunstner sa...

Schersminer er vakre og dufter herlig ! Vi har dessverre gitt dem opp pga svarte lus, så jeg nyter duften hos en nabo når jeg går tur.
Peonen er virkelig vakker, og først i år har vi oppdaget at våre dufter:-)
Flotte bilder !
Eirin

Inger sa...

Alla dessa underbara dofter.
Jag arbetar i augusti och bör då vara hemma. Hör av dig till mig via mail.
Kram

Unknown sa...

Oh! Jag har heller aldrig stött på en klematis som doftar. Inte för att jag luktat nåt närmare på dem heller....
Vilka fantastiska schersminer! Å vad jag tycker om växter som får växa som dom tänkt och inte bara "blir i vägen" för att dom blir mycket större än vad som var tänkt från början.

Karin - Mina Rum sa...

Vad roligt att höra att "Betty Corning" doftar. Måste kuta ut direkt imorgon och sniffa på den enda blomma som hittills slagit ut. Jag är överlycklig att den lever och blommar, att den doftar gott är ju i så fall en extra bonus.

Kram!

Ingeborg Kringeland Hald sa...

Betty Corning var utrolig søt, den må jeg sjekke ut neste gang jeg skal på hagesenteret.
Hilsen Ingeborg fra fruhaldshage

Carita och Bertel sa...

Det är så härligt med alla dofter i trädgården, man kan bara gå omkring och lukta på blommorna, precis som Ferdinand, Jag vill gärna ha många växter som doftar. Jasminen är ett måste men nu håller jag på och klipper tillbaka den när den har gjort sitt, doftmässigt.Ha det fint. Carita

Maribel sa...

Så sant, dofter väcker minnen. Måste skaffa en ny schersmin, för den jag har är lite skral. Kaprifolen doftar underbart. Pionen Festiva Maxima, är så fin, har skaffat några rötter i år, hoppas få se dem blomma om något år.Den är så vacker.
Ha det fint!

Anjas Hill sa...

Ojdå! Först trodde jag att du gjorde reklam för Mmmm...Marabou ;-)!
Fina, doftväxter du har. Den där schersminen förstår jag att den framkallar ambivalenta känslor. Går den inte att klippa den till en behändig höjd efter blomningen så att den inte tyngs på vintern av snön? Kanske skulle den se trevligare ut efter blomningen överhuvudtaget om den var mindre spretig?

Att ha en doftande klematis är inte så vanligt. Själv har jag haft en som heter 'Aromatica' men jag lyckades ha ihjäl den i våras p.g.a. vanvård - glömde bort den i kruka.

Nu är det verkligen dofternas tid. Min honungsros är helt underbar just nu med den underbara doften svävande...

Ha det gott!
/Anja