lördag 16 april 2016

Det frodas i källaren


Ute börjar det så smått att äntligen grönska, men i vår källare har det varit grönt och fint i flera veckor nu. Maken har sått både ätbart och ettåringar och under växtbelysningen frodas Chili, Paprikor, Tomater, Gurka och flera andra godsaker. Jag är inte bra på att sköta om varken krukväxter eller frösådder, men som tur är så tar maken hand om den biten. Han vattnar, gödslar och skolar om så det står härliga till och plantorna tackar och blir precis så fina som man vill att de ska vara.


Det lila skenet på några av bladen beror på växtbelysningen någon meter bort, där ser det nämligen ut så här när lampan är tänd. Ångan kommer från en luftfuktare som gör att växterna får det precis så fuktigt som de vill ha det. Och för den som undrar kan jag intyga att det lönar sig att ha bra belysning och högre luftfuktighet till sådderna som får börja livet inomhus - det kostar en liten slant, men det är det värt. Plantorna blir nämligen väldigt mycket finare när förutsättningarna är bra!


5 kommentarer:

Marit sa...

Så flott bilde av plantene dine! Spesielt lys, og du gir dem garantert de beste forholdene!

Klem, Marit

Gunilla Teckenberg sa...

Det är ju perfekt när man kan komplettera varandra, jag är nog mer som du... frösådder och krukväxter är inte riktigt min melodi. I år har jag faktiskt sått Rhododendron men eftersom jag aldrig brukar syssla med knepiga frösådder så har jag inget extra ljus och resultatet blir därefter.

Kram!

Inger sa...

Duktiga ni är tillsammans!
Kram

Lars Bjerke - Kunstner sa...

Her er det også Lar som tar seg av frø, belysning og vanning:-)
Virkelig fint å være to om hagen !
Ha en fortsatt fin dag.
Eirin

Anjas Hill sa...

Wow! Proffsigt!

Ha det supergott!
/Anja