söndag 8 maj 2016

Julrosfynd


I torsdags var jag på Blomsterlandet, vilket inte händer så ofta. Generellt sett tycker jag oftast att handelsträdgårdar som inte ingår i kedjor är roligare och har bättre sortiment än de stora "drakarna". Denna gången skulle jag köpa bevattningsmatta till makens chiliodling, men det fanns inte. Däremot hade de Julrosor som reades ut så helt oplanerat kom jag hem med tre Julrosor som bara kostade en hundring mot normalt tre hundra. Det märktes tydligt att enligt Blomsterlandet hade Julrosorna nu gjort sitt, antagligen för att de inte blommar längre. De sto torra och övergivna på en vagn och såg inte så mycket ut för världen. Men efter jag plockat bort de vissna bladen och plantorna fått en rejäl rotblöta blev de hur pigga och fina som helst.


Detta är sorterna 'Pretty Ellen White', 'Double Ellen Red' och 'Double Ellen Picote'.Och efter att två Pioner flyttades fick de plats i det som mer och mer börjar likna en ren Julrosrabatt. (Ovanför rabatterna håller vi på och terrasserar slänten - därav alla stenar och markduk)

 

Pionerna fick flytta till rabatten vid infarten där de får sällskap med en klätterros 'Awakening', tre andra Pioner och spansknävan Geranium endresii. Just nu domineras rabatten av Påskliljor, men snart tar Pionerna och Nävorna över.


Det sägs ofta att man inte kan flytta Pioner, men det är inte min erfarenhet. Jag har flyttat ett antal Pioner och samtliga har klarat det galant och blommat lika fint som vanligt.

9 kommentarer:

Karin - Mina Rum sa...

Håller med dig om att man absolut kan flytta pioner. Det har jag också gjort utan problem.

Julrosorna var ju ett riktigt fynd. Hoppas de vill ta sig bra. För mig har det tagit lång tid för den typen av plantor att etablera sig.

Kram, Karin

Maribel sa...

Vilket fynd du gjorde. Har planterat pioner, som jag flyttat från en annan trädgård, och köpt på bakluckeloppis, de har tagit några år innan de ville blomma, men är helt ok nu.
Ha en fin vecka /Marika

Carita och Bertel sa...

Oj vilket fynd, det är så man ska göra. Man kan gärna köpa plantor på rea som blommat över för dom kommer igen nästa år. Många måste ha blommande växter när dom köps, hela tiden men så fungerar ju inte växterna en och en, blomningstiderna varierar ju så man får ju försöka få variation på blomningen. Lycka till med julrosorna . Ha en fin vecka Carita

Marit sa...

Så heldig du har vært da! Juleroser han en ikke få for mange av :)

Marit sa...

Kan skulle det selvsagt stå :)

Klem, Marit

hagen vår sa...

Hei!
Sånt er morsomt.
Den terrasserte skråningen ser veldig fin ut.
Ha det godt! Anne

Lars Bjerke - Kunstner sa...

Morsomt når en kommer over sånne tilbud.
Den terrasserte skråningen ser virkelig fin ut. Blir spennende å se hvordan den blir etterhvert.
Vi har erfart det samme med pioner :-)
Ha en fortsatt fin kveld.
Eirin

Daniel Lindholm sa...

Terasseringen blir ju hur snygg som helst!

Stein sa...

Skikkelig fint oppbygde bed! Og de julerosene kommer til å bli vakre der :-)
Ha en forsatt fin dag
Stein