söndag 22 maj 2016

Paeonia japonica.....


....så heter denna lilla skönheten


Jag köpte denna som en mycket liten planta av Johnny Andresen (välkänd medlem i STA som ofta deltar på växtmarknader) för 2,5 år sedan. Första året hade den en knopp som jag lyckades bryta av när jag rensa de ogräs (gissa om jag var arg då?) Andra året kom det en blomma och likaså i år. Plantan växer sakta till sig och blir lite större för varje år, på sikt kan den bli ungefär 60 cm hög.


Min Paeonia japonica står i et läge som är ganska soligt på våren, men halvskuggigt när träden runt omkring får löv. Jorden är lerig men uppblandad med mycket kompost så man kan nog kalla den mullrik. Paeonia japonica blommar tidigt och snabbt - på några dagar är det hela över så man får passa på och njuta den korta tiden :-)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Så fin! Gillar när man får följa tillväxten och glädja sig åt varje års tillväxt. Vet precis hur arg du var - har nämligen gjort detsamma...! Fast här hemma var det en fådd liten svavelpion som råkade illa ut.
Kram Kristina

Marit sa...

Ja, den var veldig fin! Har begynt å få sansen for de enkle og tidlige peonene. Har nettopp kjøpt en P. obovata på en planteauksjon.

Klem, Marit

Karin - Mina Rum sa...

Vilken skönhet! Påminner i formen om en buskpion jag köpt på växtloppis, men den för gula blommor. Din är sötare.

Kram, Karin

hagen vår sa...

Den er vakker. Tida skulle stått mer stille. Om noen dager er det meldt sommervær. Deilig, men da går alt så fort.
Klem Anne

Ingeborg Kringeland Hald sa...

Den var veldig søt, fin farge også. :)
Hilsen Ingeborg