söndag 2 juli 2017

Rabatten som försvann


Sommaren 2012 gjorde jag i ordning en perennrabatt längst ner i trädgården och jag minns fortfarande känslan av lycka när jag gjorde den. Jag hade läst på och tyckt mig hitta fina perenner som skulle passa ihop och bilda en sån där fin "mormorsrabatt" som blommade från vår till höst. Jag bloggade om rabatten och inlägget finns att läsa här. Nu har fem år gått och mitt intresse för blommande mormorsperenner har svalnat betydligt i samband med att jag har insett att jag inte är kapabel att skapa såna rabatter. Det är inte det att jag inte tycker de är fina, många trädgårdsägare får till hur fina rabatter som helst - tyvärr tillhör inte jag den skaran.

För ett tag sedan kom vi fram till att det var dags att städa upp i denna rabatten och även passa på att höja upp den. Kaoset var totalt och en utrensning var verkligen på sin plats.



Flocknävorna och Spansknävorna är planterade som kantväxter och har brett ut sig åt alla håll.


Krolliljor, brunnävor, aklejrutor och malvor har frösått sig och bildar en salig röra.

 
 

Alla växter grävdes därför upp förra helgen och mina tankar snurrade utan att jag kom fram till lösningen på frågan; "hur ska jag lyckas med min mormorsrabatt"?

Då knäckte plötsligt maken "koden". Det ska inte vara någon rabatt här. Här ska det istället vara en lugn yta med bara några enstaka växter.

Här är resultatet så här långt. Klematisen, äppelträdet och ligustern står kvar. En Pion har fått flytta tillbaka och vi har planterat ett pyttelitet frösått Japanskt Gaffelolvon vi har fått av en trädgårdsvän.



Liten just nu, men på sikt växer den förhoppningsvis till sig.


Kvar att göra är att rensa berget och plantera något i skrevorna högst upp där det nu bara växer ogräs.


Och så kvarstår givetvis frågan vad vi ska göra med alla växter vi har grävt upp. Några fick följa med våra besökare hem i torsdags, men fortfarande finns det hur mycket som helst kvar.

Som avslutning vill jag passa på att tacka för alla trevliga kommentarer jag får här på bloggen. Jag har inte lyckats aktivera svarsfunktionen i bloggen tyvärr, men ni ska veta att jag läser och uppskattar alla kommentarer! Stort tack för att ni tar er tid!


9 kommentarer:

Inger sa...

Haha, känner igen typen av rabatt/plantering. Ibland blir det lite för mycket av det goda, lugn och harmoni saknas. Och visst ändrar man sig över tid.
Kram

Marit sa...

Ja, noen ganger må en bare gå tilbake til start. Jeg har noen sånne bed jeg også.
Det ser flott ut etter snuoperasjonen!

Ha en fin uke!

Klem, Marit

Merja sa...

Känner igen det där:) Har två rabatter som bara ser röriga ut, allt har växt ihop. Skulle behöva ta bort hälften!
Ert resultat av utrensningen ser snyggt ut!
Ha det gott!

Gunilla Teckenberg sa...

Tummen upp!

Kram!

Maribel sa...

Ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig, och växterna hålls inte där man tänkt sig. De vill gärna bre ut sig. Fint blev det.
Ha det bra /Marika

fruens flora sa...



Hei. Noen ganger må en bare begynne på nytt. En planter og så tenker en ikke noen ganger at plantene kan ta helt overhånd. Fint ble det. Ønsker deg en fin dag.
Hilsen Hanne-Lise.

Carita och Bertel sa...

Vilken skillnad det blev, väldigt prydligt och snyggt. Våra rabatter ser ut som på dina bilder innan du gjorde om. Kanske måste jag våga mig på att göra lite mer sånt. Det blir så mycket att ta hand om, det är ett problem. Jag vill helst inte kasta växter som någon annan kan ha nytta av. Ha det fint. Carita

Anjas Hill sa...

Tänk vilken erfarenhet!
Nästa gång du vill anlägga en "mormorsrabatt" är du förberedd och påläst på ett helt annat sätt än för fem år sedan. För du vet aldrig.Kanske besöker du någons trädgård som har lyckats att skapa den, i ditt tycke, perfekta rabatten. Då inhämtar du inspiration och lyckas nästa gång mycket bättre. Jag tror nämligen inte alls att du skulle sakna "talang" för att skapa en fin perennrabatt. Det tar bara mer tid för dig, för att du har höga ambitioner.
Vi utvecklar vår kunskap om växterna hela tiden och vi utvecklar också vårt estetiska öga.
Och en trädgård utan en fin perennrabatt är "som kärlek utan kyssar"...typ ;-)

Ha det gott!
/Anja

Unknown sa...

Håller med om att perennrabatter är svåra. Svårast av allt, om du frågar mig. Alldeles för många parametrar att hålla i huvudet. Lyckas man trots allt tänka rätt, tvingas man till kompromiss på plantskolan. Och så kommer en torr sommar och en kall vinter på det. Eller ett rådjur.
Jag är inte heller nöjd med mina perennrabatter, ändå kan jag inte låta bli att försöka. Jag har på senaste tiden hämtat en del inspiration från offentliga planteringar. Inga häftiga växter, men tåliga och samspelta. Inspirerande bilder på nätet och i trädgårdsböcker är ofta förskönande och hissar upp våra förväntningar. Det jag ser i verkligheten har jag lättare att utvärdera och anpassa till de egna tomtens förutsättningar.
Sommarhälsningar
Marta